| I denne fortellingen deler jeg av erfaringene jeg har   hatt i  egen oppvekst og berører temaer omkring hvordan barn som   utsettes for  omsorgssvikt har det, hvordan lojaliteten opprettholdes   til familien og hvilke  konkrete signaler som bør vekke de som er rundt.   Skal mønstre brytes og et  skakkjørt foreldreskap komme på rett kjøl,   trenger barnet personer det kan ha  tillit til. Samtaler med barn kan   lukke igjen enda mer, eller de kan bygge bro  over avgrunnene. Barnet   kan hjelpes ved å få vite, erfare trygghet og å lære å  kjenne noen ord   på den ordløse smerten.  Det er store forskjeller i profesjonelles egentrygghet i   møte med barn og voksne  som strever. Jeg ønsker å berøre og utfordre   den enkelte profesjonsutøver til større  vågemot. Se nærmere på eget   profesjonelt og personlig ståsted, hindringer og  muligheter.
 Det  er de siste årene satt fokus på barn som vokser opp i familier med særskilte  belastninger. Hvilke vansker som kan påføres barnet når foreldre har et  rusproblem, har ustabile relasjoner preget av vold eller har psykiske vansker  som gjør omsorgsansvaret utfordrende.
 Barn trives når voksne er nære, trygge,  kjærlige og tydelige. For å utvikle oss best som
 mennesker må vi som små barn oppleve  dette over tid, - voksne som stiller opp
 - fysisk og mentalt. Når foreldre sliter  med avhengighetsproblematikk eller psykiske
 vansker i et omfang som går ut over  barnet, øker sjansen for omsorgssvikt og
 skadelig oppdragelsesatferd.
 (Moe, Slinning  & Hansen, 2010).
 
 Kvello (2008) beskriver ulike typer av  skadelig oppdragelsesatferd, - oppsummert hos Søderstrøm (2013).
 • Avreagering  av egen smerte og frustrasjon på barnet
 • Fiendtlighet  rettet mot barnet
 • Maktorientert  grensesetting og bruk av trusler
 • Inkonsistent  grensesetting
 • Mangel  på sensitivitet på barnets signaler
 • Lite  kjærlighet og varme
 • Uforutsigbarhet
 En annen side av oppvekstbelastningene  er hva barnet IKKE får. Uavhengig av hva som er grunnen kan foreldre innhyllet  i egen problematikk ikke makte å se barnet,
 være likegyldige eller avvisende.  Slik ignorering eller avvisning er å svikte barnet og
 dets  utviklingsmuligheter. Båndene mellom foreldre og barn får uheldige mønstre og
 disse vil kunne påvirke barnets egen mulighet for utvikling og for selv å få  gode og
 sunne relasjoner som voksen. En av grunnene til fokus på barn som  pårørende er
 nettopp at denne generasjonsoverføringen av belastninger må forsøkes  stoppet.
 Profesjonelle hjelpere kan, - om de oppdager problematikken og våger å  ta barnets
 perspektiv på alvor tidlig nok,- bidra til at barnet får andre  muligheter.
 Utvikler sunn personlighet, gode tilknytningsmønstre og senere  foreldreatferd
 som ikke er skadelige for sine barn igjen.
 
 Kilder:
 Kvello,  Ø. (2007). Utredning av atferdsvansker, omsorgssvikt  og mishandling. Oslo:
 Universitetsforlaget
 Moe,  V., Slinning, K., & Hansen, M. B. (2010). Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse.
 Oslo: Gyldendal  akademisk.
 Søderstrm,  K. (2013) Kompetanseplan for  behandlingslinjene for gravide, sped- og småbarn i psykososial risiko
 http://www.sykehuset-innlandet.no/omoss/avdelinger/psykisk-helsevern/barnet-i-mente/Sider/barnet-i-mente.aspx
 
 |